Saturday 2 July 2011

Hilang Ingatan



Assalammualaikum w  . b . h

Good morning kawan - kawan , apa cerita anda di hari minggu ini ?
Pastinya sudah ada rancangan terbaik , ya  ? Alhamdulillah . Sekurang - kurang nya tak ada lah masa terbuang saja , kan  ?

Ok lah , pagi ni nak cerita something . Sebenarnya nya kan , since semalam lagi saya dan menanggung azab sakit gigi ....... Sakit ni dah lama menghuni kat badan saya . Cuma saya saja yang masih degil tak nak pegi Dentist . Anti lerr kat tempat tu .......

Tapi , semalam memang gilerr2 sakit nya ....... nyut......nyut ....... sakit nya . Perghhhhh... , sakit sampai bawak ke kepala ...... !!! Aduuuhhhhhh.....!!!

Time dekat tution centre malam tadi  pun , still dok menahan . Dengan tugas yang melambak , rasa macam nak marah pun ada . Maklum lah , tengah tanggung azab , kan ?




Dalam kepala dah fikir dah , ini kalau  gigi dah tak sakit , saya kena menyerah kalah juga . Saya kena serah kan diri pada dentist . Biar lah dia nak buat apa pun , janji sakit saya hilang .......

Seriously , memang malam tadi tak nyenyak tidur saya . Kejap - kejap bangun . Tidur pun macam tidur - tidur ayam saja . Hurmmmm ,memang tak ada nikmat langsung ....... :(

Jadi nya , bila tidur asyik terganggu aje , mula lah tidur pun tak puas . Mengantuk pun tak hilang lagi . Alarm jam yang bunyi tu pun sayup - sayup aje telinga saya dengar . Tak terasa kalau  tangan dah tekan button stop pada hand phone . Rasa nya time saya tutup itu alarm jam baru pukul 5.30 pagi . ( Itu time yang saya set kan pada hari - hari kerja saya ) .  Then , lepas tutup alarm tu ,agak lama jugak lah  rasanya saya terlelap balik . Dah nak dekat - dekat Subuh lah baru sakit  gigi berkurang . Baru lah dapat tidur dengan erti kata sebenar - benar nya ...... Syukur Alhamdulillah ....

Dan tiba - tiba , mata saya terbuka . Tengok kat tingkap keadaan dah cerah . Alamak , dah pukul berapa nihhhhh ...... ????? Saya dah mula kalut . Mau tak nya , hari dah siang . Tengok jam dah pukul 6 . 45 pagi ...... Mak ai ......!!!! Habis lahhhhh sayaaaa  ...... !!!!

Dalam kepala otak time tu just fikir nak solat dulu .Macam - macam dah fikir dalam kepala . Baju tak iron lagi . Nak keluar keja jam 7 . 30 , ni dah nak jam 7 , baru nak mandi , macam mana nihhhhh ?? Saya dah mula kalutttt.....!!!! Apa lagi , lompat dari katil , terus gi bilik air . Niat memang nak solat aje dulu .  Tapi  bila  dah masuk bilik air , tetiba ingat lagi . Baik mandi terus , cepat sikit  . Keluar balik dari bilik air , masuk bilik .

Capai towel , kelengkapan mandi , pecut masuk bilik air balik . Dalam bathroom ,sempat pandang muka kat cermin . Dalam hati dah berbicara : " Eh , hari ni hari apa ? saya rewind balik ingatan saya . Malam tadi rasa2 nya saya pergi tution centre . ( Untuk pengetahuan , saya cuma kena pergi tution centre pada hari Jumaat dan pagi Sabtu . ) - Jadi nya , bila malam tadi saya pergi tution centre , so hari ni hari apa  ???? Of course lah hari ni hari SABTU ..... !!!


Aduhai ......Semput jap . Memang gilerrrr lah . Sakit dah kepala sebab bangun mengejut . Dah la sakit gigi belum lenyap lagi . Adeehhhhh...... bertambah - tambah sakit nya ......!!!!

Ok , so lepas dah sedar bahawasa nya hari ni hari Sabtu dan bukan nya hari Rabu seperti yang terpahat kemas dalam otak sejak bangun tidur tadi , saya tarik nafas lega yang ter amat . Perggghhh ..... terasa semput kejap tadi .......!!!!


Saya istighfar panjang depan cermin . Lepas tu , terus saya ambik wuduk , dan tunai kan solat yang masih berbaki waktu nya . Dalam hati menyesal tak sudah pasal saya stop kan alarm jam saya tadi .


 “Barang siapa yang melupai solat maka hendaklah dia menunaikannya apabila dia teringat. Sesungguhnya Allah berfirman yang bermaksud: “ Sesungguhnya Akulah Allah; tiada Tuhan melainkan Aku; oleh itu, Sembahlah akan daku, dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati daku.” (Tahaa:14 ), (riwayat Ibn Majah, jld:1, hlm: 227).

Ini semua gara - gara sakit gigi punya pasal . Tak pasal - pasal pagi saya dah serabut . Tapi nasib baik lah hari ni hari Sabtu . Buat nya kalau betul - betul lah hari ni hari Rabu macam yang saya fikir tadi , mau tak kalut betul - betul jadi nya ........??? Mana tak nya , dengan bangun lewat , baju tak gosok , mandi pun belum sedang kan jam dah meng gerak ke angka 7 ,kan ? Mau tak bising Along nanti ....... Tak pasal - pasal dapat ceramah percuma pepagi hari .

Tapi , apa - apa pun yang penting saya masih tetap dapat tunai solat walau pun terlewat dari yang sepatut nya . Alhamdulillah . Nasib baik DIA kejut kan saya pagi tadi . Kalau tak mahu terlepas Subuh pagi tadi  ? Takut bila mengenang kan balasan meninggal kan solat Subuh iaitu " Allah akan mencampak kan nya ke dalam Neraka Jahannam selama 60 tahun "  .
 Nauzubillah ..... Minta di jauh kan , Ya Allah dari hamba - Mu ini ......

Pada kawan - kawan yang lain , Selamat berhujung minggu ,ya . Jom kita isi masa yang ada dengan sesuatu yang memberi makna . Moga hari - hari yang mendatang akan memberi kita lebih kejayaan dan di limpahi keberkatan       oleh - Nya , InsyaAllah .


-   HaPpY wEeKeNd  -

No comments:

Post a Comment

Cenderamata untuk yang tersayang

 
Images by Freepik